Treści realizowane w miesiącu WRZESIEŃ
Treści realizowane w miesiącu WRZESIEŃ
TREŚCI REALIZOWANE W TYGODNIU 26 - 30 WRZEŚNIA
OBSZAR |
LECĄ LIŚCIE KOLOROWE |
|
|
ZADANIA EDUKACYJNE |
|
IV
|
W poszukiwaniu skarbów jesieni- słuchanie opowiadania U. Piotrowskiej. Omówienie jego treści. Wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów. Poszerzanie wiadomości na temat charakterystycznych cech pór roku. Wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat. Przybliżenie dzieciom zawodu leśnika.
|
|
IV |
Jesienne stworki-zabawa plastyczno- techniczna. Rozwijanie umiejętności tworzenia własnych kompozycji i kreatywnego myślenia. Wspólne sprzątanie po skończonej pracy. |
|
IV |
W sklepie warzywno-owocowym- zabawa słowna. Rozwijanie słuchu fonematycznego i zasobu słownictwa. Wdrażanie do zgłaszania chęci wypowiedzi poprzez podniesienie ręki. |
|
I |
Zestaw zabaw ruchowych nr IV
|
|
IV III |
Owoce w koszykach- zabawa matematyczna. Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów zbioru. Stosowanie określeń: o ile więcej?, o ile mniej? Wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej wypowiedzi. |
|
IV |
Jesienna wycieczka- nauka słów i melodii piosenki, zabawy muzyczno- ruchowe do piosenki. Kształtowanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu. Wdrażanie do umiejętnej współpracy w grupie.
|
|
IV |
Jesienne dary- zabawa przyrodnicza. Rozwijanie umiejętności nazywania wybranych drzew liściastych i ich owoców. Rozwijanie zasobu słownictwa i wiedzy o otaczającym świecie. . Zapoznanie z pracą dendrologa. |
|
IV |
Jesienne drzewo- zabawa plastyczna. Rozwijanie umiejętności manualnych z wykorzystaniem plasteliny. Uwrażliwienie na piękno przyrody. Wdrażanie do zachowania czystości na stolikach |
|
IV |
Owoce i warzywa- zabawa przyrodnicza. Przypomnienie wyglądu i charakterystycznych cech owoców i warzyw. Wdrażanie do koncentrowania uwagi na wykonywanym działaniu. |
|
I |
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr IV |
JESIENNA MUZYKA
słowa i muzyka : Joanna TYLEK- BERNAT
- Zabrał dziadek na wycieczkę Tomka, Jasia i Haneczkę.
Idą sobie leśną dróżką, a wiatr szepcze im na uszko:
Ref.: Tak, tak, tak, tak, tak jesień wita nas.
Tak, tak, tak, tak, jesieni nadszedł czas.
- Nagle kasztan z drzewa skoczył, w złote liście się potoczył
Za nim leci drugi, trzeci wprost pod nogi naszych dzieci.
Ref.: Pac, pac, pac, pac, tak jesień wita nas
Pac, pac, pac, pac, jesieni nadszedł czas.
Woła Tomek: – Mam jednego! Już znalazłem następnego!
Do kieszonki schowam sobie i ludzika w domu zrobię.
Ref.: Pac, pac, pac.-
W poszukiwaniu skarbów jesieni
Hej hop, podskakiwał Trampolinek na trampolinie. Nagle zobaczył nad głową białe nitki, które wiatr przenosił nie wiadomo skąd i nie wiadomo dokąd. Do każdej nitki przyczepiony był pajączek. – A co to takiego, hej hop?! – zawołał zdziwiony. – Babie lato, tralala! – zaklaskała w dłonie lala Anielka. – Czyli takie nitki, które uprzędły pająki, żeby na nich podróżować. Wtedy pluszowy Tygrysek zaryczał po swojemu, że babie lato to także ciepłe dni jesienią, łaaa. A Zajączek zrobił mądrą minę, żeby nikt nie pomyślał, że on czegoś nie wie. Nagle jedna nitka zahaczyła o gałęzie jarzębiny. Ale nie było na niej pajączka, tylko koperta z napisem Zaproszenie. Okazało się, że tajemniczy Ktoś zaprasza Trampolinka i jego przyjaciół na spotkanie przy wrzosowisku pod Trampolinowym Lasem. Czym prędzej wyruszyli na wrzosowisko. Nie było tam nikogo, tylko na pniu, który wystawał wśród wrzosów, stały małe wiklinowe koszyki. – Czuję tu jakąś tajemnicę – wyszeptał Tygrysek i odskoczył wystraszony, bo za pniakiem siedziała ruda lisiczka. Zmarszczyła zabawnie pyszczek i powiedziała: – Żadna tajemnica, tylko niespodzianka od pani Jesieni. Będziemy szukać skarbów, które ukryła w lesie, a ja was poprowadzę po jej śladach. Jestem słynną przewodniczką wycieczek. Przyjaciele zabrali koszyki i ruszyli za lisiczką. Szli ścieżką gęsiego, gdy nagle usłyszeli chrumkanie i zza drzewa wyszedł dzik. Anielka schowała się za Trampolinkiem, ale dzik uśmiechnął się przyjaźnie i zapytał: – Kogo prowadzisz, lisiczko, leśną ścieżką pod dębami? – Trampolinka i jego przyjaciół, bo szukają skarbów pani Jesieni. – He, he, he – zaśmiał się dzik dobrodusznie. – Właśnie je znaleźli. I pokazał leżące na ziemi żołędzie. – Proszę bardzo, częstujcie się, bo są pyszne! – Och, dziękujemy, nie jesteśmy głodni – odmówiła grzecznie lala. – To zabierzcie kilka ze sobą – namawiał dzik. Pozbierali dębowe owocki do koszyków i pomaszerowali dalej. A Anielka tłumaczyła lisiczce, że żołędzi nie zjedzą, tylko zrobią z nich różne figurki i ozdoby. Poszli dalej, a tu myk, myk, coś przebiegło po gałęziach i usłyszeli wesoły głosik wiewiórki: – Kogo prowadzisz, lisiczko, leśną ścieżką pod leszczynami? – Trampolinka i jego przyjaciół, bo szukają skarbów pani Jesieni. – Orzeszki laskowe to prawdziwy skarb, naprawdę! – pisnęła wiewiórka. – Rośnie ich tu mnóstwo. I zaczęła wrzucać do koszyczków laskowe orzeszki, a były takie duże, że ho, ho. Przyjaciele podziękowali i poszli dalej. Tup, tup, tup, mijali coraz więcej różnych drzew, z których leciały liście jak kolorowy deszcz. Nagle spod sterty liści wyszedł jeż i pofukiwał coś do siebie, fu, fu. Zatrzymał się tuż przed Trampolinkiem. Spojrzał czarnymi koralikami na gości i kiwnął uprzejmie łebkiem: – Kogo prowadzisz, lisiczko, po ścieżce pełnej liści? – Trampolinka i jego przyjaciół, bo szukają leśnych skarbów. – Przecież chodzą po prawdziwych skarbach! – zdziwił się jeż. – Spójrzcie pod nogi, ile jest tutaj liści złotych, czerwonych i brązowych. Poszukiwacze skarbów ułożyli bukiety z liści, uścisnęli jeżowi łapki na pożegnanie i lisiczka poprowadziła ich dalej. Wędrowali coraz głębiej w las. Wtem zatrzymali się, wstrzymując oddech ze zdumienia… Zobaczyli sarenkę, która ze smakiem zajadała grzybka. – Kogo prowadzisz, lisiczko, leśną ścieżką, gdzie są najlepsze miejsca grzybowe? – zapytała sarenka. – Trampolinka i jego przyjaciół, bo szukają leśnych skarbów. – No to znaleźli skarby – ucieszyła się sarenka. – I podgrzybki, i kurki, i maślaki, i borowiki. Proszę bardzo, zbierajcie, ile wam potrzeba. Wreszcie koszyki były pełne. Podziękowali sarence i wrócili na ścieżkę. – Hej hop! – odezwał się Trampolinek. – Chyba na dzisiaj zakończymy nasze poszukiwania, bo już żaden skarb, nawet malutki, nie zmieści się do koszyka. Lisiczka odprowadziła ich na skraj wrzosowiska. – Dziękujemy, dziękujemy za wspaniałą wyprawę – wołali na przemian Anielka, Tygrysek, Zajączek i Trampolinek. Obiecali miłej przewodniczce, że wkrótce ją odwiedzą. A lisiczka już biegła po leśnych dróżkach i nuciła cichutko, coraz ciszej: Pani Jesień skarby w lesie rozrzuciła wszędzie. Barwne liście – oczywiście, grzyby i żołędzie. Następnego dnia, kiedy pani Jesień pomagała wiatrowi przenosić nitki babiego lata, zobaczyła na jednej z nich kopertę z napisem Podziękowanie dla Pani Jesieni. W środku był rysunek, a na nim żołędzie, orzeszki laskowe, liście i grzyby. Nie było podpisu, tylko cztery uśmiechnięte buzie. Jak myślicie, czyje?
Urszula Piotrowska
TREŚCI REALIZOWANE W TYGODNIU 19 - 23 WRZEŚNIA
OBSZAR |
TO JESTEM JA |
|
|
|
ZADANIA EDUKACYJNE |
IV III |
Urodziny – słuchanie wiersza D. Gellner. Omówienie jego treści. Rozwijanie świadomości przemijania czasu – występowania pór roku. Utrwalenie nazwy miesiąca swoich urodzin. Ukazanie różnych form świętowania urodzin. Wdrażanie do sygnalizowania wypowiedzi przez podniesienie ręki.
|
I |
Autoportret- zabawa plastyczna. Kształtowanie świadomości własnego ciała. Rozwijanie pozytywnego wizerunku samego siebie. Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez oglądanie dzieł s. Wyspiańskiego.
|
|
Niespodzianka dla mamy- słuchanie opowiadania J. Buko i A. Szarek. Odpowiedzi na pytania dotyczące wysłuchanego utworu. Kształtowanie wiary w siebie i własne możliwości. Wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem treści opowiadania. |
I |
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr III |
|
Co jest jedno?- zabawa matematyczna. Przeliczanie we własnym zakresie. Tworzenie zbiorów jednoelementowych. Rozwijanie myślenia matematycznego |
IV III |
Co potrafią moje uszy?- zabawy muzyczno- rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych. Kształtowanie uważnego słuchania i pamięci słuchowej Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie podczas zabawy. Wdrażanie do szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy
|
IV III |
Piłka- słuchanie wiersza D. Gellner. Rozmowa na temat ulubionych zabawek dzieci. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat. Wdrażanie do udzielania odpowiedzi całym zdaniem.
|
I IV |
Moja piłka- zabawa techniczna wykonana techniką łączoną. Wykonanie pracy wg określonego schematu. Rozwijanie umiejętności manualnych. Budzenie poczucia odpowiedzialności za wykonaną pracę. Wspólne sprzątanie po skończonej pracy.
|
IV |
W lustrze- słuchanie wiersza U. Piotrowskiej. Omówienie jego treści. Przypomnienie nazw części ciała. Rozwijanie świadomości własnego ciała. Wdrażanie uważnego słuchania utworów wierszowanych. Wdrażanie do zgłaszania chęci wypowiedzi przez podniesienie ręki.
|
I |
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr III |
PRZEDSZKOLE GMINNE W SKIBINIE
SKIBIN 53
88-200 Radziejów