Treści realizowane w miesiącu PAŹDZIERNIK

TREŚCI REALIZOWANE W TYGODNIU 24 - 28 PAŹDZIERNIKA

OBSZAR

POBAW SIĘ ZE MNĄ

 

ZADANIA EDUKACYJNE

IV

Impreza w przedszkolu- słuchanie wiersza A. Kolankowskiej. Omówienie jego treści. Rozwijanie słuchu fonematycznego Wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów. Wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej (panowanie nad nieprzyjemnymi emocjami)

 

IV

Fartuszki dla ropuszki- zabawa plastyczna z wykorzystaniem skrawków materiałów. Ukazanie roli projektanta. Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej. Wdrażanie do zachowania czystości w miejscu pracy.

 

IV

Jesienny wir- zabawa badawcza. Rozwijanie umiejętności uważnej obserwacji i wyciągania wniosków. Wdrażanie do przestrzegania wcześniej ustalonych zasad podczas przeprowadzania doświadczenia.

 

I

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VIII

 

IV

Roboty i ufoludki- zabawy muzyczno- ruchowe . Rozwijanie wyobraźni ruchowej i świadomości własnego ciała. Rozwijanie poprawnej reakcji na charakter muzyki. Przybliżenie dzieciom zawodu kosmonauty.

 

 

Roboty i robociki- zabawa plastyczno- techniczna z wykorzystaniem folii aluminiowej. Rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji z różnego materiału technicznego. Doskonalenie pracy mięśni dłoni i palców.

 

I

IV

Co będzie dalej ?- zabawa matematyczna z wykorzystaniem mozaiki geometrycznej. Kształtowanie umiejętności kontynuowania powtarzających się sekwencji w danym układzie. Utrwalenie znajomości nazewnictwa i kształtu podstawowych figur geometrycznych.

 

IV

I

Jesienny kolaż- zabawa plastyczna z wykorzystaniem reprodukcji obrazów Henriego Matissea. Poznanie techniki twórczej: kolażu. Rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji przestrzennych z różnorodnego materiału plastycznego. Wyzwalanie kreatywności. Rozwijanie zdolności manualnych. Wspólne sprzątanie po skończonej pracy.

 

II

III

Moja Przytulanka- zabawa dydaktyczna. Poznanie funkcji zabawek. Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze smutkiem. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat. Wdrażanie do nieprzekrzykiwania się.

 

I

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VIII

Ropuszki


Przybiegły do jeża pyzate ropuszki .
– Masz igły, więc uszyj ropuszkom fartuszki! Fartuszki na brzuszki! Leciutkie jak puszek! Na każdym fartuszku wyhaftuj
kwiatuszek!
Jeż spojrzał i pisnął:
– Paskudne leniuszki! Pożyczę wam igły i szyjcie fartuszki!
Już siedzą ropuszki na szarych poduszkach, trzymają igiełki w ropuszych paluszkach . Na każdym fartuszku haftują
kwiatuszek, a jeż śpi zwinięty w kolczasty kłębuszek .

Dorota Gellner

 

Impreza w przedszkolu
 

Dziś impreza, mówię ci!
Kostiumowy bal na „i” .
Irek zmienił się w indyka,
co przed igłą ciągle zmyka .
Igłą? Jak to? Ach, to Iga!
Iga bardzo szybko śmiga .
Wyprzedziła Indianina:
strój indiański, sroga mina…
A za Indianina dziś
przebrał się nieśmiały Krzyś .
A Iwonka za Indiankę .
Tworzą razem ładną parkę .
No a indyk? Pióra gubi!
Igła zbiera je i mówi:
– Ja Indianom uszyć muszę
dwa wspaniałe pióropusze .

Agnieszka Kolankowska

 

TREŚCI REALIZOWANE W TYGODNIU 17 - 21 PAŹDZIERNIKA

OBSZAR

Jesień w parku i ogrodzie

 

ZADANIA EDUKACYJNE

II

IV

Dary jesieni- zabawa badawcza z wykorzystaniem wiersza „ Dary jesieni” I. Rup. Omówienie treści wiersza. Poznanie wyglądu darów jesieni z sadu i pola oraz ich smaków i zapachu. Zapoznanie z pracą rolnika i ogrodnika.

 

 

IV

III

 

 

 

 

W jesiennych barwach- zabawa plastyczna z wykorzystaniem plakatówek. Rozwijanie umiejętności odtwarzania rzeczywistości w formie plastycznej. Odkrywanie piękna jesiennego krajobrazu. Wdrażanie do współpracy w grupie podczas tworzenia pracy plastycznej.

IV

Drzewo- słuchanie wiersza D. Wawiłow. Omówienie treści utworu. Zapoznanie z wybranymi gatunkami drzew. Zwrócenie uwagi na zmiany w przyrodzie zachodzące podczas różnych pór roku. Wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich.

I

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VII

III

IV

Doprowadź jeżyka do domku- zabawa matematyczna. Konstruowanie gry ściganki. Rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych i logicznego myślenia. Wdrażanie do zgodnej współpracy w zespole.

IV

  1. drzew- zabawy muzyczno- ruchowe z wykorzystaniem utworu „ Poranek” E. Griega.. Uwrażliwienie na charakter słuchanej muzyki i reagowanie na niego ruchem. Kształtowanie odpowiedniej reakcji na umówiony sygnał. Wdrażanie do szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy

 

 

IV

Poranna niespodzianka- słuchanie wiersza J. Buko i A. Szarek. Rozwijanie umiejętności odpowiedniego doboru garderoby do warunków atmosferycznych. Przypomnienie nazw zjawisk atmosferycznych. Zapoznanie ze specyfiką pracy prezentera pogody.

IV

I

Jesienne lampiony- zabawa plastyczno- techniczna z wykorzystaniem balonów. Wykonanie pracy wg instrukcji.. Rozwijanie umiejętności projektowania. Wspólne sprzątanie po skończonej pracy

 

IV

III

Wiewiórka i kasztany- zabawa matematyczna z wykorzystaniem wiersza J. Buko i A. Szarek. Omówienie treści wiersza. Przeliczanie elementów liczebnikami porządkowymi w zakresie 5. Doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów liczebnikami porządkowymi. Wdrażanie do zgłaszanie chęci wypowiedzi przez podniesienie ręki.

I

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VII

Drzewo

Stoi czarne drzewo
w jesiennym ogrodzie .
Patrzę na nie co dzień .


Latem miało drzewo
zieloną koronę,
na ramionach ptaki
żółte i czerwone .
Ręce wyciągało,
nieba dosięgało
i śmiało się, śmiało . . .

 

Teraz stoi smutne,
chłoszcze je ulewa .
Żal mi tego drzewa

Odleciały ptaki
tam, gdzie nie ma zimy .
Odleciały liście
za nimi, za nimi .
Odleciały kwiaty,
porwał je ze sobą
wicher lodowaty .


Żal mi tego drzewa .
Teraz stoi smutne,
nikt mu nie zaśpiewa .


Pobiegnę do niego,
wdrapię się na gałąź
i będę mu śpiewał,
a drzewo, a drzewo
będzie mnie słuchało .


Zaśnij, drzewo zaśnij .
Jutro będzie jaśniej .
Jutro będzie ładnie .
Śnieg na ziemię spadnie .


Będziesz sobie spało,
ubrane na biało,
śniegiem otulone,
a jak się obudzisz,
znowu będziesz miało
zieloną koronę.

Danuta Wawiłow

Poranna niespodzianka

Wstałam rano, patrzę za okno .
No tak – drzewa znowu mokną .
Mokra trawa, mokra dróżka,
kotek, piesek i kaczuszka .
Wzeszło słonko – raz, dwa, trzy –
osuszyło drzewkom łzy .
Promyk w liście im wysłało,
różne barwy zmalowało .
A to drzewo pochylone,
teraz dumną ma koronę .
Żółte, rude i brązowe
– liście piękne, kolorowe!

TREŚCI REALIZOWANE W TYGODNIU 10 - 14 PAŹDZIERNIKA

OBSZAR

DROGA DO PRZEDSZKOLA

 

ZADANIA EDUKACYJNE

III

IV

Pan policjant – oglądanie filmu edukacyjnego. Rozmowa na temat jego treści. Poszerzanie wiedzy na temat pracy policjanta Zapoznanie z wybranymi przepisami ruchu drogowego. Rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na dany temat. Wdrażanie do zachowania ciszy podczas trwania filmu edukacyjnego.

 

IV

II

Dla pana policjanta- zabawa plastyczna z wykorzystaniem pasteli. Wzbudzanie szacunku do pracy ludzi wykonujących różne zawody. Kształtowanie poczucia estetyki. Doskonalenie umiejętności wypowiadania się za pomocą różnych form plastycznych.

 

IV

Plakat o bezpieczeństwie na drodze- słuchanie opowiadania U. Piotrowskiej. Przypomnienie zasad bezpiecznego przejścia przez jezdnię. Kształtowanie orientacji przestrzennej poprzez określanie prawej i lewej strony. Wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo.

I

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VI

IV

Znam numery alarmowe-zabawa matematyczna. Zaznajomienie z numerami alarmowymi. Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 1-9. Wdrażanie do sprawnego podawania swojego imienia i nazwiska odpowiednim służbom.

IV

Jadę samochodem na wycieczkę- zabawy muzyczno- rytmiczno- słuchowe z wykorzystaniem instrumentów muzycznych. Rozwijanie poczucia rytmu i poprawnej pracy aparatu mowy. Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych w sali.

IV

III

 

Światła sygnalizatora- słuchanie wiersza D. Gellner. Omówienie jego treści. Przypomnienie wyglądu sygnalizatora świetlnego. Rozpoznawanie kolorów sygnalizatora i ich znaczenia dla ruchu drogowego. Wdrażanie do sygnalizowania chęci wypowiedzi poprzez podniesienie ręki.

IV

 

Sygnalizator świetlny- zabawa plastyczno- techniczna z wykorzystaniem rolek po papierze toaletowym i kolorowego papieru. Rozwijanie umiejętności wykonywania pracy wg planu. Wdrażanie do zachowania czystości w sali podczas pracy z farbami i wspólnego sprzątania po skończonej pracy.

 

IV

III

Figury na naszej ulicy- zabawa matematyczna z wykorzystaniem mozaiki geometrycznej. Utrwalenie nazwy i wyglądu podstawowych figur geometrycznych. Określanie liczebności zbiorów. Stosowanie określeń: mniej, więcej, tyle samo. Wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej.

I

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VI

Światła sygnalizatora


Idą dzieci, idą dzieci,
a nad jezdnią sygnał świeci .
Mam czerwone
wielkie oko,
mam buzię jak mak,
gdy pokażę się nad jezdnią,
wołam do was tak:
UWAGA! CZERWONE ŚWIATŁO!
STÓJ! O WYPADEK ŁATWO!
Mam zielone
piękne oko,
zielone jak liść .
Gdy się zazielenię w górze,
to możecie iść .
ZIELONE ŚWIATŁO, ZIELONE!
PRZECHODŹCIE NA DRUGĄ STRONĘ .

Danuta Gellnerowa

Plakat o bezpieczeństwie na drodze


Trampolinek i pluszowy Zajączek postanowili wziąć udział w przedszkolnym konkursie na plakat o bezpieczeństwie na drodze . Rozłożyli wielkie arkusze papieru i tak zawzięcie pracowali, aż farby chlupotały, chlup, chlup .
Pluszowy Tygrysek nie miał żadnego pomysłu, więc siedział w kącie i narzekał, że się nudzi . Ziewnął i po tygrysiemu zaryczał:
– Łaaa, kiedy pójdziemy na plac zabaw?
– Za chwilkę skończę – uspokajał go Trampolinek . – Hej hop, popatrz tylko!
I pokazał Tygryskowi sygnalizator z zieloną uśmiechniętą buzią . Zajączek nic nie odpowiedział . Właśnie poprawiał białe pasy i znak drogowy . Był cały poplamiony niebieską farbą, bo tło znaku dla pieszych wypełniał przy pomocy swoich długich uszek, cha, cha, cha!
– Doskonale zastępują pędzel! – wyjaśnił rozbawionemu Trampolinkowi .
Tygrysek ziewnął jeszcze raz i poszedł na podwórko . Tymczasem przyjaciele dokończyli swoje rysunki i pomaszerowali za nim, podśpiewując piosenkę .

Obok pasów znak drogowy
wita mnie przyjaznym słowem,
bo po pasach przejść na drugą można stronę.
Gdy czerwone światło błyśnie,
stoję w miejscu, oczywiście,
a przechodzę, gdy zapali się zielone.

Na boisku lalki grały w dwa ognie, ale Tygryska z nimi nie było .
– Najpierw nam kibicował, a potem gdzieś zniknął! – zawołała lala Anielka .
– Hej hop, to mi się nie podoba – westchnął Trampolinek i zaczęli z Zajączkiem szukać Tygryska .
Nagle usłyszeli huk i odgłos hamowania kół samochodu . Hałas dochodził z tej strony, gdzie była furtka do przedszkola .
Oj, chyba nigdy Trampolinek i Zajączek tak szybko nie pędzili .
Wreszcie znaleźli przyjaciela . Opierał się o płot i zasłaniał łapkami oczy . Na chodniku obok płotu stało dwóch chłopaków z pochylonymi głowami . Acha, chyba zrobili coś niedobrego!
– Grali w piłkę na chodniku – szeptem tłumaczył Tygrysek – i piłka wpadła pod samochód . I pękła, buch! A wtedy auto zahamowało iiii…Z samochodu wyszedł kierowca . Był bardzo zdenerwowany . Pod przednim kołem leżała pęknięta piłka .
– Nie wolno grać przy ulicy – powiedział kierowca do chłopców . – Od tego jest boisko . Pogroził im palcem .
Tygrysek pomyślał chwilę i jak to miał w zwyczaju, radośnie zaryczał:
– Łaaa, ja też przygotuję plakat . Już mam świetny pomysł . Będzie na nim wielki znak drogowy z zakazem zabawy blisko ulicy .
I czym prędzej pobiegł do sali .
Następnego dnia pani tłumaczyła dzieciom, że chodnik służy ludziom do chodzenia, ulica – kierowcom do jeżdżenia, a place zabaw i boiska są do gry i zabawy .
Trampolinek, maskotki i zabawki potakiwali głowami, bo ze wszystkim się zgadzali .
Kilka dni później, kiedy ogłoszono wyniki konkursu na najlepszy plakat o bezpieczeństwie, okazało się, że każda praca została nagrodzona .
I to się Trampolinkowi bardzo spodobało, hej hop!

Urszula Piotrowska

TREŚCI REALIZOWANE W TYGODNIU 3 - 7 PAŹDZIERNIKA

OBSZAR

Ja i moja rodzina

 

ZADANIA EDUKACYJNE

III

 

  1. słuchanie wiersza I. Rup. Kształtowanie świadomości stopnia pokrewieństwa z członkami rodziny. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.. Poznanie roli mamy i taty jakie pełnią w rodzinie. Wzmacnianie poczucia przynależności do rodziny.

 

IV

W moim domu- zabawa plastyczna z wykorzystaniem kolorowego papieru. Projektowanie domu wg własnego pomysłu. Rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia. Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa podczas pracy z nożyczkami.

 

IV

Emu- zabawa słowna z wykorzystaniem wiersza A. Kolankowskiej. Kształtowanie analizy i syntezy słuchowej. Doskonalenie wymowy głoski e. Rozwijanie mowy, wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy. Wdrażanie do zachowania ciszy podczas słuchania utworu literackiego.

 

I

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr V

IV

Domy z figur- zabawa matematyczna z wykorzystaniem mozaiki geometrycznej. Zapoznanie z różnymi rodzajami budynków i zawodem architekta. Utrwalenie znajomości podstawowych figur geometrycznych. Przypomnienie nazw pomieszczeń znajdujących się mieszkaniu.

 

III

IV

Na rodzinnym spacerze- zabawy muzyczno- rytmiczno- ruchowe. Rozwijanie mowy i słuchu muzycznego. Doskonalenie poczucia rytmu. Wdrażanie do zgodnej współpracy w grupie.

IV

W rodzinnym domu- zabawa tematyczna. Rozwijanie umiejętności wcielania się w określone role.

Uświadomienie praw i obowiązków wynikających z bycia członkiem rodziny. Wdrażanie do zgodnej zabawy.

IV

III

Jesienny portret rodzinny- zabawa plastyczna z wykorzystaniem liści. Rozwijanie orientacji przestrzennej i zdolności manualnych. Wdrażanie do wspólnego sprzątania po skończonej pracy.

 

 

 

 

 

 

IV

W moim lusterku- zabawa plastyczna z wykorzystaniem reprodukcji obrazów P. Picassa. Rozwijanie umiejętności opisu, usprawnianie motoryki małej. Rozwijanie zainteresowania malarstwem i sztuką. Przypomnienie cech związanych z zawodem malarza.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr V

 

Rodzina

Mama z tatą to małżeństwo .
Mają córkę oraz syna
i mieszkają w jednym domu –
to wspaniała jest rodzina .
Mama z tatą to rodzice,
siostra z bratem to rodzeństwo,
a osoby te z pewnością
łączy wspólne pokrewieństwo .
Dziadek to jest tata taty,
babcia – taty mamą jest .
A rodzice twojej mamy
są dziadkami twymi też .
Siostra mamy to jest ciocia,
a jej brat jest twym wujaszkiem .
Ciocia druga – siostrą taty,
a brat jego – twym stryjaszkiem .
Dzieci twoich cioć i wujków
to kuzynki i kuzyni .
I to wszystko jest na temat
wyjątkowej twej rodziny .


Iwona Rup